Anmeldelse Historie
0   183

Krigens spor

Intethed, håb og livsmod - litteratur 1945-1965

Fakta



<p>Forfatter: Birte Sørensen og Jørgen Sørensen</p><br /><p>ISBN: 87-23-01736-8</p><br /><p>Undervisningsbog: 159 sider, 156,25 kroner </p><br /><p>Lærervejledning: 70 sider, 250 kroner</p><br /><p>Serie: Dansk i dialog</p><br /><p>Forlag: Alinea</p>

Dette materiale til læsning af litteratur fra perioden fra 1945-1965 er fremragende med en eksemplarisk gennemgang af et eksemplarisk udvalg af tekster fra perioden.

Artiklen fortsætter under banneret

Teksterne er komplekse, tidstypiske og vil også kunne fange elevernes interesse. I opgaverne er der en afbalanceret anvendelse af en meddigtende litteraturpædagogik, der også trækker på kvaliteter fra andre metoder som nykritikken.

Elevernes oplevelse af teksterne nuanceres ved grundige iagttagelser i teksterne. De meddigtende opgaver bruges kun, når det virkelig er fagligt relevant, og læreren opfordres til ikke at lægge skjul på sin egen fortolkning og til at konfrontere eleverne med en voksen fagpersons synsvinkel på teksterne.

Perioden gennemgås ud fra følgende poetiske overskrifter: "Krigens sår", "Den usynlige fjende", "Tomhed og meningsløshed", "Kritik og frigørelse" og "Livsmod og vedmod". Det er ikke just opmuntrende overskrifter, men rammer meget godt stemningen i perioden.

Hvert hovedafsnit indledes med en inspirationstekst. Derefter kommer en kort introduktion, der sætter det valgte tema ind i et kultur- og litteraturhistorisk perspektiv. Derefter følger digte, noveller og uddrag af romaner.

I disse kanonhysteriske tider kan fanatiske kanonitter være helt rolige ved brug af materialet. Følgende kanoniserede forfattere er med: Klaus Rifbjerg, Halfdan Rasmussen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg, Benny Andersen og Cecil Bødker.

Modernistiske malerier fra tiden sætter teksterne i perspektiv, men inddrages ikke i opgaverne, der står i selve bogen.

Lærervejledningen rummer en glimrende status over litteraturpædagogikken i dag og også en gennemgang af perioden, beskriver ideen med brugen af de enkelte tekster og peger på synsvinkler, det er værd at inddrage i forbindelse med en gennemgang.

Og så er det en nydelse at læse og genlæse teksterne.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.397 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.274 andre er allerede tilmeldt