Folkeskolens leder:

Gemt og »glemt«

Monokultur.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dag, fredag, forsvarer Bergthóra Kristjánsdóttir en ph.d.-afhandling, hvis indhold burde få alvorlige følger blandt de ansvarlige. Den viser, at der er fejet meget ind under gulvtæppet. Afhandlingen dokumenterer, at faglig viden er blevet negligeret, og at folketingsbeslutninger ikke er fulgt op. Erfaringer, der kunne have styrket undervisningen i dansk som andetsprog, er gået til spilde. Evaluering af et projekt om tosprogede er i al ubemærkethed fjernet fra ministeriets hjemmeside, og henvisninger til projektet er slettet i en ministeriel publikation. Tosprogethed er gemt og »glemt« - ja, begrebet er efterhånden luget ud af officielle dokumenter. »Hvis målet har været at fastholde en monokulturel, étsproget national folkeskole, så er det lykkedes«, konkluderer Bergthóra Kristjánsdóttir med en saglig underdrivelse. Usynliggørelsen af tosprogethed er dybt forargelig.

-th