Debat

Nedprioritering af folkeskolefag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vedrørende forliget om læreruddannelsen får man det indtryk, at det er lykkedes forligspartierne at styrke fagligheden i alle læreruddannelsens fag inden for den nuværende fireårige ramme. Men hvis Undervisningsministeriet ønsker at give nøgterne oplysninger til borgerne, burde det fremgå, at det fremover bliver betydeligt sværere for skolelederne at finde kvalificerede lærere til at varetage undervisning i fagene tysk, musik, samfundsfag, sløjd, håndarbejde, biologi, fransk, geografi, hjemkundskab, kristendomskundskab/religion og billedkunst. Dette skyldes en kombination af, at disse seminariefag fremover kun skal være halvt så store som de øvrige linjefag, og at muligheden for at vælge dem reduceres kraftigt. De enkelte seminarier vil ikke kunne fortsætte med at udbyde alle disse fag, og der vil blive langt imellem de meget eftertragtede musik- og tysklærere. I det hele taget savnes der faglige og pædagogiske argumenter for, at fag som tysk, musik og biologi fremover kun skal være halvt så store som idræt, historie og natur/teknik. Læreruddannelsen vil opleve en historisk opdeling af linjefagene i a- og b-fag, som ingen kan overskue konsekvenserne af.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler