Debat

Lad os gøre en god skole bedre

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vil gerne takke Venstres skolepolitiske ordfører Tina Nedergaard (Folkeskolen nummer 15) for, at hun gerne vil debattere. Dernæst vil jeg slå fast, at jeg også synes, at skolen kan blive bedre. Men min synsvinkel er: »Hvis vi ikke hele tiden forsøger at blive bedre, så ophører vi med at være gode!« Her tænker vi forskelligt. Hvor både jeg, en del skolefagfolk og en betydelig del af erhvervslivet har en meget positiv tiltro til, hvad de unge, der i dag forlader folkeskolen, rent faktisk kan, har Venstre en grundlæggende negativ holdning til skolen og de unge, der kommer ud af den. Læs Tina Nedergaards indlæg »Folkeskolen er ikke god nok«. Politikerne er jo ikke eksperter, så når de vil lave om på skolen, så nedsætter de et sagkyndigt råd af skoleforskere og lærere, men ikke i Venstre. I stedet for at basere politikken på sagkundskab har man først besluttet politikken, dernæst indbudt sagkundskaben, som så bliver latterliggjort af Bertel Haarder og Tina Nedergaard, der kalder dem sure og negative, fordi de er uenige i det, der altså ikke er viden, men blot Venstres politik. Dette forlig, som ikke er bredt, men historisk smalt, anerkender ikke, at jeg og alle mine kolleger hver dag forsøger at gøre en god skole bedre. I stedet vælger Venstre at dæmonisere og latterliggøre hele den faggruppe, som bagefter skal udmønte loven. Forligspartnerne vælger helt at se bort fra lærernes ekspertise og viden og i stedet skabe en skole, som Tina Nedergaard ikke kan fremlægge en eneste dokumentation for, er kravet til fremtidens skole. Dette forlig er ren politik, ført imod al erfaring og viden fra sagkundskaben uden dokumentation for den ønskede effekt.

Folkeskolen betragter debatten mellem Tina Nedergaard og Jørn Simonsen om dette emne som afsluttet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler