Debat

DLF anviser ikke nye veje

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når DLF her på det sidste har været henvist til at tromme medlemmerne på gaden for med bistand af lidt badutspringende markedsgøgl med støj at spærre vejen til den ændring af folkeskolen, som ligger på tegnebrættet, er det, fordi DLF og den pædagogiske ekspertise ikke har formået på troværdig vis at anvise andre veje end regeringens til en højnelse af det faglige niveau, der dokumenteret er påvist som værende for ringe sammenlignet med omverdenens. Nok har man ganske energisk forsikret om, at man selvfølgelig ønsker det faglige niveau højnet. Man har oven i købet tilbudt at højne niveauet på fem år. Bare uden at give en troværdig anvisning på hvordan. Med en underkendelse af folks dømmekraft har man forsøgt at få nogen til at tro på, at regeringen tror, at test alene skulle kunne hæve niveauet. Man har også forsøgt helt at underkende et fremtidigt behov for faglig viden overhovedet. Fordi nogle erhvervsfolks umiddelbare behov er kreative og innovative medarbejdere, er man parat til at formene kommende generationer adgang til den paratviden, som er så besværlig at indlære, men som er alfa og omega i den personlighedsdannelse, som man følgelig forestiller sig at kunne fremme uden besværlig videnindlæring. Man har til formålet strikket en propagandistisk tese sammen, der siger, at jo mere faglighed børn indlærer, jo mindre kreative og innovative vil de blive. Demonstrationerne har derfor for det meste været en kamp imod noget i stedet for at være en kamp for noget.

Forkortet af redaktionen

Svar

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Spørgsmål til Vagn Madsen: Tror du, at det faglige niveau i naturfagene bliver styrket, hvis vi sikrer, at lærerne, der underviser i fagene, er uddannet til det? Tror du, at det faglige niveau styrkes, hvis alle skoler har veluddannede resursepersoner i naturfagene? Tror du, at en styrkelse af de faglige miljøer i skolerne vil styrke det faglige miljø? Tror du, at et generelt kendskab til dansk som andetsprog vil styrke læseundervisningen for de tosprogede elever? Tror du, at læsevejledere på alle skoler vil medføre en generel styrkelse af læseundervisningen? Du må øjensynligt svare nej til blandt andet disse spørgsmål, når du hævder, at vi ikke har anvist troværdige alternativer. Et sidste spørgsmål: Har du kendskab til bare et eksempel på, at nationale testprogrammer styrker det faglige niveau? De forskningsresultater, som jeg har kendskab til, viser, at det faglige niveau svækkes, fordi undervisningen koncentreres om den lille del af fagligheden, der kontrolleres gennem testene.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF