Debat

Åndelig rummelighed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kristendomskundskab er et vidensfag, og det kan kun hilses velkomment, at det som sådan nu også bliver prøvefag. Faget er kommet på dagsordenen igen fra politisk side og hertil godt hjulpet af Jyllands-Posten. Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Der er hårdt brug for et fag, der i sit væsen sætter fokus på elevens åndelige udvikling. Og de unge selv udtrykker behovet, når de i nye undersøgelser efterspørger tro. Trosopdragelse er et forældreanliggende, men trosbegrebet er en undervisningssag. I skolen skal der undervises om tro. Viden er det bedste værn mod afstumpet intolerance og ekstremisme. Viden skal fyldes i det tomrum, som nedbrydningen af normer og værdier har efterladt. Vidende og nærværende lærere, der åndeligt tager barnet og den unge ved hånden og åbner et rum for forundring, refleksion og samtale. Sådan styrkes sammenhængskraft i fællesskabet og livsdueligheden hos den enkelte. Faget kristendomskundskab bygger på åndelig rummelighed.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Powered by Labrador CMS