Trinene er børnevenlige

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Centerleder Lone Gregersen forstår udmærket, hvorfor mange lærere arbejder med »Trin for Trin«. Hun blev selv begejstret for materialet, da hun fandt frem til det for 15 år siden via et internationalt netværk for skolepsykologer.

»'Trin for Trin' er meget børnevenligt, fordi man ikke kun arbejder med sprog, men også med krop og rollespil«, siger Lone Gregersen, formand for Center for Social og Emotionel Læring, CECEL, der udgiver »Trin for Trin«.

Ifølge Lone Gregersen viser både amerikansk, tysk og norsk forskning, at klimaet i klassen bliver bedre, når man arbejder systematisk med »Trin for Trin«.

»Det er bedst dokumenteret i USA, og i Norge viser de foreløbige resultater af to ph.d.-afhandlinger, at 'Trin for Trin' ikke kun dæmper børnenes aggressioner, men flytter dem fra fysisk til verbal forhandling«.

Lone Gregersen ville gerne have gennemført pilotforsøg med »Trin for Trin«, inden det blev udgivet i Danmark i 1999. Men det ville skolerne ikke vente på.

»De var begyndt at købe den norske udgave, som er oversat direkte fra amerikansk. Derfor skyndte vi os at oversætte og tilpasse materialet til danske forhold, primært ved at pille det ud af en voldelig kontekst«.