Lærerne skal opdrage med hjertet

Børn har brug for dannelse og gode fortællinger. Et socialt træningsprogram kan ikke socialisere børnene, siger skoleleder Anna Vadgaard

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Vi skal forstørre det, vi vil have mere af, i stedet for at se på billeder af børn, der er udenfor, kede af det og driller«, siger skoleleder Anna Vadgaard, H.C. Andersen Skolen i Odense. Her fotograferer man gode situationer og hænger dem op, så alle kan se dem. Det er det her, vi skal have mere af, siger vi til børnene.

På skolen arbejder de med den sociale dimension på helt andre måder, end man gør med »Trin for Trin«. Anna Vadgaard tror ikke på, at man kan socialisere børn gennem et træningsprogram. Hun argumenterer for den filosofiske samtale, for, som hun siger: »De fleste børn ved jo godt, hvordan man skal opføre sig«.

»Vi skal opdrage med hjertet og hjælpe barnet med at være til«.

Anna Vadgaard mener slet ikke, at et tænknings- og erkendelsesprogram hører til i folkeskolen. Det hører psykologien til, mens filosofi og samtale hører til i skolen.

»Socialisering er noget, børn gør ved sig selv og hinanden. Vi kan og skal ikke forsøge at gøre det for dem, for opgaven er ikke mulig. Til gengæld skal vi hjælpe dem til øget indsigt i sig selv og forståelse for verden omkring dem«, siger Anna Vadgaard. Dannelse og uddannelse hører uløseligt sammen, og til at løse de opgaver kræves først og fremmest nærværende, konsekvente og troværdige voksne, mener Anna Vadgaard, og hendes synspunkt falder i tråd med forskningsleder Charlotte Delmars fra Aalborg Sygehus, der har skrevet ph.d. om omsorg.

Hun vurderer, at man gennem gode fortællinger kan vække børnenes sanselighed, så de kan leve sig ind i, hvordan andre føler og tænker, i stedet for at træne dem i en bestemt ønsket adfærd.