Modefænomen blev obligatorisk

Politikere efterlyser undersøgelser om, hvordan undervisningsmidler virker

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Både i kommunerne og i Folketinget er man foruroliget over, at så mange skoler bruger et system som »Trin for Trin«, når man ikke kender konsekvenserne af det.

Borgmester i Roskilde Bjørn Dahl, Venstre, mener, at det er udtryk for, at der mangler en evalueringskultur i skolen. Lederne har alt for travlt med de mange administrative opgaver, skolerne er blevet pålagt. Konsekvensen er, at lederne fjerner sig fra lærerne og ikke når at være deres sparringspartnere, mener han.

»Skoleledelsen skal styrkes, og det kan gøres ved, at man minimerer den statslige kontrol, der er ved at blive indført. Det vil mindske de administrative opgaver«, siger Bjørn Dahl, som mener, at staten vil kontrollere skolerne alt for meget.

Det sidste er Venstres uddannelsesordfører i Folketinget, Tina Nedergaard, ikke enig i. Opgaverne og de nye krav til skolerne er nødvendige, mener hun, men finder det dybt problematisk, at skoler bruger systemer, man ikke kender effekten af.

Christine Antorini, Socialdemokraternes uddannelsesordfører, er enig. Den pædagogiske forskning i Danmark er forsvindende lille, og kun ti procent af de pædagogiske forskningsmidler anvendes på folkeskoleområdet.

»Den pædagogiske forskning, herunder hvad der virker i forhold til bestemte målgrupper, skal opprioriteres kraftigt«, siger Christine Antorini. Videndelingen mellem universiteter, CVU'er og skoler skal gøres langt bedre, så lærerne kan bruge deres metodefrihed og træffe beslutninger på det mest kvalificerede grundlag.

På CVU Nordjylland er lektor, ph.d. Tanja Miller fra Aalborg Seminarium netop i gang med et forskningsprojekt om brugen af »Trin for Trin«. Hun mener, at det er seminariets ansvar at give de studerende redskaber til at vurdere materialer som »Trin for Trin«.

»Jeg blev forskrækket over, at hvad jeg troede var et modefænomen, næsten er blevet obligatorisk i folkeskolen«, siger Tanja Miller.