Anmeldelse

Naturfagene i bevægelse

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I forbindelse med udviklingsprogrammet "En skole i bevægelse" satte Undervisningsministeriet i 2004 et udviklingsarbejde i gang. Folkeskoler over hele landet fik tilskud fra ministeret til at deltage i udviklingsarbejdet, og de deltagende skoler har nu udarbejdet evalueringsrapporter. På grundlag af disse er nu udarbejdet en internetpublikation, som skal give inspiration til ledere og lærere i det ganske land.

Publikationen er struktureret i fem kapitler: "Introduktion", "Start på et udviklingsarbejde", "Fagteam - hvorfor og hvordan?", "Temaer for udviklingsarbejder" og "Ressourcer og viden". Derudover er der 25 Eksempler, som er fortællinger fra skolernes udviklingsprojekter.

Der er rigtig meget inspiration at hente for de skoler, der gerne vil have mere fokus på naturfagene. Et dejligt overskueligt kapitel er afsnittet om fagteam, hvor der gives både forslag til, hvad et fagteam kan lave, forslag til, hvordan det kan sammensættes, beskrivelser af konkrete eksempler på fagteamsamarbejde og grundregler for et godt teamsamarbejde. Jeg blev selv meget inspireret af at læse netop dette kapitel og fik nogle gode argumenter i hånden til det videre arbejde.

Når dette er sagt, så kommer jeg ikke uden om, at det kræver en stor indsats at kæmpe sig igennem publikationen på nettet. Der er megen tekst at læse på en skærm, så jeg måtte lave et udprint. Og så er der jo ikke mulighed for på samme måde at springe rundt i teksten og følge relevante link.

Det er fint med internetpublikationer, men de skal tilpasses mediet - og vi vil jo gerne læse det, Undervisningsministeriet kommer med.