Anmeldelse

Skole-hjem-samtale med portfolio

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skole-hjem-samtaler skal der til, og de skal til mindst to gange årligt. Men hvordan gør vi det rundt om på skolerne? Gør vi det samme, eller gør vi noget forskelligt? Hvorfor opfinder vi hvert vores system til den halvårlige elevportfolio, de halvårlige skole-hjem-samtaler - og andre evalueringer? I Esbjerg Kommune har man valgt at udgive en mappe til gensidig inspiration til skole-hjem-samtaler og elevsamtaler, hvor der er et ensartet layout og system i, hvordan vi kan evaluere elever, udvikling, undervisning og samarbejdsrelationer i forhold til "De mange intelligensers pædagogik".

Materialemappen indeholder tre samtaleark til indskoling, mellemtrin og udskoling. Der er desuden tænkt på overgangen mellem børnehave, børnehaveklasse og hele resten af skoleforløbet. I samtalearkene lægges der vægt på de sociale og personlige kompetencer, mens der i portfolioen lægges vægt på en fagspecifik evaluering. På den måde kommes der pænt rundt i elevens alsidige sociale og faglige udvikling - med streg under udviklingspotentialer. Eleverne forpligtes til - fra de er helt små - at lære at reflektere over egen læring og at sætte sig mål for, hvad de gerne vil lære, og på hvad de kan. På den måde bliver det mindre synlige læringsarbejde gjort tydeligere, så forældrene også kan få en chance for at følge med, og de løbende evalueringer vil også være med til at fokusere på, hvor der skal sættes ind med eventuel ekstra hjælp. Det er ikke længere nok for skolen, at barnet har fået kompetencer. Nu skal det også lære at performe sin kunnen. "Jeg dokumenterer - altså er jeg", som rektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Lars-Henrik Schmidt, så poetisk udtrykker det.

Dog vil jeg sige, at selv om jeg før har set noget lignende på andre skoler, så er dette materiale meget indbydende og nemt at gå til. Så har man ikke den slags på sin skole, bør man da anskaffe sig denne mappe og se, om det eventuelt er noget for ens egen skole.