Anmeldelse

D@nmarkstur

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De stadig mere omfattende krav "ovenfra" om individualisering og målbare faglige kundskaber ansporer ikke ligefrem til store tværfaglige satsninger. Hvis kriteriet for succesfuld undervisning er tal og point på en skala - ja, så ligger det lige for at ride hver sin faglige kæphest.

Det er en skam - i dette tilfælde fordi vi har at gøre med et materiale, der med sin titel og opgaveoverskrifter godt nok signalerer "geografi", men hvor der virkelig også gives rum og plads til udfoldelse af kundskaber inden for historie, dansk, matematik, engelsk, biologi og natur/teknik. De ti opgaver, der er tilgængelige i pdf- og Word-format, dækker mange kendte lokaliteter i landet - fra Hammershus til Himmelbjerget, fra Møns Klint til Mønsted Kalkgruber. Opgaverne skal løses ved skærmen, så der bliver fuldt udbytte af de mange link; men arbejdet er dog ikke mere computerbaseret, end at de ganske traditionelle svar på spørgsmål-ark efter udprintning tænkes udfyldt i hånden.

Styrken ved materialet er altså, at man kommer så langt omkring - både i det faglige landskab og i det danske. Lad så være, at et par enslydende spørgsmål i hver opgave ikke synes båret af forfatterens berejsthed, men snarere virker skrivebordsagtige: "Find afstanden mellem hvor du bor og ." og "Hvor mange i din klasse har været i .?" bliver ikke ved med at fænge. Men hvem vil alligevel ikke lade sig inspirere til spændende beskæftigelse med de mange danske lokaliteter - måske endda "i marken" på klassens lejrskole.

Powered by Labrador CMS