Debat

Den gode lærer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På alle trin er det meget væsentligt, at læreren evner at sætte sig ind i elevens situation. At forstå, hvorfor eleven synes, at netop det er svært, og så tage behørigt hensyn hertil.

Jeg har selv set det, både mens jeg var under uddannelse og senere blandt praktikanter fra seminariet. Jeg oplevede, at der ikke bestod nogen speciel forbindelse mellem et højt karaktergennemsnit og god elevkontakt. Det var nærmere sådan, at de med en dårligere personlig ballast havde en bedre kontakt.

Her tror jeg, at vi er ved noget væsentligt. Årsagen skal måske søges i, at de selv har haft visse vanskeligheder med just dette stof og så på grund af underbevidst mindelse gennemgår netop »vanskelige« områder særligt grundigt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er vist forsvarligt her at hævde, at den, der opfattes som »en god lærer«, er en lærer, som har forståelse for, er venner med og har god kontakt med alle elever. Det er ikke nødvendigvis den med de højeste karakterer. Ægte interesse - ja - entusiasme skader bestemt heller ikke. Arrogance må absolut undgås.

Forkortet af redaktionen