Debat
0   113

Kunstig modsætning

Socialdemokraten Christine Antorini har faktisk meget ret i sin i Folkeskolen nummer 6 udtrykte ærgrelse over, at en faglig organisation som DLF fører politisk yderfløjskamp på grundlag af skoleforliget i stedet for nøgternt at analysere dets konsekvenser. DLF´s forudsigelse om sin politisk betingede, kunstigt opstillede fremtidskatastrofe kan nemlig tænkes at indeholde en selvopfyldende tendens i det omfang, hvor DLF får lærerne med på vognen. For eksempel er det agitatorisk kunstigt og et fløjpolitisk kampmiddel at betegne den gamle formålformulerings ord om, at skolen skal »fremme elevernes tilegnelse af kundskaber«, som en modsætning til den nyes ord om at »give eleverne kundskaber«. Medmindre det at »fremme elevernes tilegnelse af kundskaber« virkelig har været gjort til grundlaget for en tilsidesættelse af den faglige oplæring.

Forkortet af redaktionen

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ