Debat

Kunstig modsætning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Socialdemokraten Christine Antorini har faktisk meget ret i sin i Folkeskolen nummer 6 udtrykte ærgrelse over, at en faglig organisation som DLF fører politisk yderfløjskamp på grundlag af skoleforliget i stedet for nøgternt at analysere dets konsekvenser. DLF´s forudsigelse om sin politisk betingede, kunstigt opstillede fremtidskatastrofe kan nemlig tænkes at indeholde en selvopfyldende tendens i det omfang, hvor DLF får lærerne med på vognen. For eksempel er det agitatorisk kunstigt og et fløjpolitisk kampmiddel at betegne den gamle formålformulerings ord om, at skolen skal »fremme elevernes tilegnelse af kundskaber«, som en modsætning til den nyes ord om at »give eleverne kundskaber«. Medmindre det at »fremme elevernes tilegnelse af kundskaber« virkelig har været gjort til grundlaget for en tilsidesættelse af den faglige oplæring.

Forkortet af redaktionen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler