Debat

Svar om bogen »Dansk natur«

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som anmelder er en af mine store opgaver at forholde mig til bøgernes anvendelse i undervisningen. Der er derfor også af og til bøger, jeg erklærer for mindre egnede i undervisningssammenhænge, ikke på grund af det faglige indhold, men af pædagogiske og didaktiske grunde, som for en udenforstående godt kan være svære at forstå. Det sker især ved bøger, hvor forfatteren ikke har praktisk erfaring med undervisningen i de danske skoler.

Denne bog, som jeg i øvrigt finder rigtig interessant og spændende at læse, er et af disse tilfælde. I bogen gives der en helt igennem fantastisk beskrivelse af den danske natur fra fortid til nutid. Men bogen, som forfatteren også selv skriver, er ikke en decideret lærebog, hvorfor den så absolut heller ikke er særlig praktisk relateret. Af langt de fleste børn i grundskolen vil den derfor nok også blive opfattet som værende svær og uoverskuelig og meget hurtigt blive lagt til side til fordel for noget mere enkelt og direkte undervisningsrelateret materiale, der hver for sig kun behandler enkelte dele af den store helhed, som »Dansk natur« præsenterer. Hvis en bog skal kunne bruges i undervisningssammenhænge, bør den efter min mening været meget mere praktisk orienteret. Jeg ser denne bog som en, der kan inspirere og pirre børnenes nysgerrighed, hvilket den nok også vil gøre, hvorfor den da også vil være rigtig god at have stående på skolebibliotekerne rundt om på skolerne. Den kan så, i det omfang børnene finder det interessant, blive taget med i undervisningen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler