Et aktivt besøg, hvor eleverne skal vælge og begrunde

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Besøget i MedieLab er ment som et alternativ til det gammeldags skolebesøg, hvor elever er blevet vist rundt i huset for at se mænd og kvinder på deres forældres alder sidde bag en computerskærm. Nu tilbyder vi eleverne en tredimensionel oplevelse«, siger Jan Kristensen, redaktionschef på Fyens Stiftstidende.

Siden august 2005 og indtil årsskiftet har over 100 klasser besøgt mediehusets MedieLab.

Lærer Maj Sørensen på Nordre Skole i Svendborg har været der med sin klasse 8.b.

»Alle elever kunne være med på lige fod, og jeg er imponeret over, at det er udformet sådan, at de alle bliver sat i gang hele tiden. Der var ikke tid til, at nogen kunne kede sig eller stå og småsnakke«, siger hun.

»Det giver dem et indblik i den moderne medieverden, og selve spillet og den afsluttende diskussion viser, at det kun er et lille udsnit af virkeligheden, der kommer frem i medierne. Det hjælper dem til at blive kritiske forbrugere af medierne«.

At gøre eleverne til kritiske medieforbrugere er også Fyens Stiftstidendes mål.

»Spillets mål er at vise eleverne, at journalistik er et spørgsmål om valg og vinklinger. En historie kan altså laves i mange versioner og alligevel være sand«, siger Jan Kristensen.

lkp@dlf.org