Vrede lærere

Mange lokale aktiviteter mod skoleforliget

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er ikke tradition for at klappe efter indlæggene i hovedstyrelsen. Men på mødet i sidste uge blev der klappet. Ikke efter en enkelt taler, men efter at man havde hørt om de mange aktiviteter, som enkelte lærere, grupper af lærere og lokalkredse har taget, efter at regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne har indgået forlig om radikale ændringer af skoleloven.

Lærerne er vrede. Vrede over at se deres muligheder for at gennemføre god undervisning blive undermineret.

Derfor klappede hovedstyrelsen. Man klappede af begejstring over medlemmerne. Og så brugte man ellers rigtig lang tid på en grundig diskussion af foreningens høringssvar om forliget.

Sammenslutning af tre foreninger

Et andet vigtigt punkt var vedtagelsen af et detaljeret grundlag for arbejdet frem mod en sammenlægning af de tre organisationer, Speciallærerforeningen af 1981, S81, Foreningen for formidlere af viden om husholdning, ernæring og sundhed, Formidlerne, og Danmarks Lærerforening. Behandlingen skete parallelt med tilsvarende behandlinger i de to andre foreninger. Vedtagelsen skete i enighed - næsten. Per Sand Pedersen tog forbehold, da han mener, at overgangsordningerne er for upræcist beskrevet.

Ud af hovedstyrelsen

Der blev faktisk klappet én gang mere, nemlig da hovedstyrelsen tog afsked med Ole Holdgaard, som skal være leder på Skalmejeskolen i Sunds ved Herning.

»Jeg blev ikke glad, da du fortalte, at du havde fået stillingen, for vi kunne have god brug for dig i den kommende tids kamp. Men jeg siger bestemt til lykke til Skalmejeskolen«, sagde Anders Bondo Christensen.

Ole Holdgaard har været medlem af hovedstyrelsen i seks år, de seneste to år som formand for pædagogisk udvalg og medlem af forretningsudvalget.

tt@dlf.org

Powered by Labrador CMS