Tal med børn om Muhammed-sagen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dannebrog bliver brændt og danske varer boykottet i flere muslimske lande. Børnerådet hører fra mange børn og unge, at de er utrygge, savner ordentlig information, og at de gerne vil have, at de voksne - både forældre, lærere og andre - taler med dem om Muhammed-sagen. På www.boerneraadet.dk har Børnerådet derfor en række forslag til, hvordan voksne kan forholde sig over for børnene, siger formand for Børnerådet, Klaus Wilmann.

Hvad er det væsentligste råd, I giver?

»At de voksne inviterer børnene til at stille de spørgsmål, de har, og i forlængelse af det at de voksne svarer sandfærdigt på det, børnene spørger om, men heller ikke nødvendigvis mere end det«.

Er der ikke en fare for, at lærerne kan komme til at virke som dommere, der skal afgøre, hvad der er rigtigt og forkert?

»Jeg synes ikke, lærerne skal være dommere. De skal hjælpe børnene med at forklare, hvad der sker, med at forstå de billeder, de ser, med at fortolke de ord, de hører i radio og tv, og så lade det være op til børnene at diskutere, hvad der er godt og skidt og rigtigt og forkert i hele sagen«.

Skiller rådene sig ud fra de råd, I ville give i andre kritiske situationer som terror eller tsunamien?

»Når børnene ser symboler, som de forbinder med noget glædeligt, som det lille Dannebrog, vi hejser, når de har fødselsdag, så bliver de utrygge og bange for, at krisen rykker tættere på. Derfor er rådene anderledes. Vi råder også til, at man er meget opmærksom på de muslimske børns spørgsmål og problemer, for de vil i højere grad føle sig fanget mellem forskellige måder at forstå det her på«.

lkp@dlf.org