Debat

Velkommen til kvalitetsrapporten

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I en analyse af det brede folkeskoleforlig skriver DLF om den kommunale kvalitetsrapport: »Hele forslaget kan ses som udtryk for en stor mistillid til kommunerne og de enkelte skoler«.

Spørgsmålet er, om det efterhånden ikke er rimeligt, at der bliver taget lidt mere hånd i hanke med de kommunale skolevæsener. Det har alt for længe været muligt for kommunerne at udarbejde floromvundne hensigtserklæringer og politisk korrekte floskler til beskrivelse af de kommunale skolevæsener uden samtidig at stille de nødvendige resurser til rådighed. Jeg finder det helt på sin plads, at det præciseres, at ansvaret for folkeskolen ligger hos kommunerne. Samtidig understreges det, at skolens (og dermed lærerens) ansvar ikke kan ses løsrevet fra det kommunale ansvar, og det er vel ganske fornuftigt?

Videre hedder det: ». kvalitetsrapporten skal udarbejdes, så det er muligt at sammenligne skoler og kommuner«. Og det er ifølge DLF ikke godt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvorfor er det en katastrofe at sammenligne skoler og kommuner? Der er faktisk forskel på Gentofte og Hvidebæk Kommuner - og den forskel eksisterer, uanset om man sammenligner de to kommuner eller ej. Drejer det sig om at lade, som om Gentofte og Hvidebæk er et fedt? Og hvad skulle der være opnået ved at hylle sig i den vildfarelse? Der er stor forskel på at være lærer i en kommune, hvor en elev »koster« 65.000 kroner om året, og i en kommune, hvor en elev »koster« 45.000 kroner om året - og det kunne vel være interessant at diskutere?

Svar

Det fremgår klart af lovforslaget, at resultaterne af de nye nationale test vil være en hjørnesten i de nye kvalitetsrapporter. Med kravet om at rapporterne kan sammenlignes, vil der derfor ske en sammenligning (rangordning?) af skolerne med udgangspunkt i testene, og testene bliver dermed meget styrende for skolens virksomhed.

Danmarks Lærerforening har ikke spor mod øget kommunal tilsyn med skolerne. Vi har selv udarbejdet et forslag til kvalitetssystem, der øger og styrker tilsynet, som det også fremgår af min kommentar i rubrikken »DLF mener« i denne uge.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF