Anmeldelse

The state of the World's children 2006

Excluded and invisible

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De indgår ikke i staters officielle statistikker, i den offentlige debat eller i lovgivningen. Millioner af børns barndom undermineres af fattigdom, væbnede konflikter og andre faktorer, der gør dem særligt udsatte for misbrug og udnyttelse.

I den årlige statusrapport fra Unicef fokuseres denne gang på verdens usynlige og mest sårbare børn. Den er på engelsk, og her argumenteres for, at der må gøres meget mere for disse udelukkede og usynlige børn i den tredje verden, hvis der skal kunne leves op til 2015-målene om blandt andet at halvere antallet af folk, der lever for under en dollar om dagen.

På en medfølgende cd-rom er hele rapporten tilgængelig, her er andre supplerende tekster, interview, statistikker, kort, fotos og link til videre ud på nettet. Og her er personlige beretninger fra otte forskellige lande, hvor oversete børn fortæller om deres besværligheder, forventninger og drømme.

Da vor regerings vrid i den ubarmhjertige retning og ikke-værdige reduktion i tilskud til oplysningsorganisationers arbejde i Danmark næppe befordrer en dansk version af rapporten, så må vi tage til takke med dette engelske materiale. Det giver mængder af stof som baggrund for undervisningsforløb, og i uddrag kan indholdet godt anvendes i projektopgaver og andre elevarbejder på de ældste klassetrin. Rapporten er således relevant at hjemskaffe til skolebiblioteket for på den måde at være med til at gøre disse børn synlige for verden.