Folkeskolens leder:

Kvalitetstest

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

SkoleForlig. Test er vigtige redskaber i skolehverdagen. Når de anvendes rigtigt. Diagnostiske prøver bruges til at vurdere elevernes udvikling i fagene - og til at pege på svagheder og potentialer i lærerens undervisning og elevernes læring. De test, læreren vælger at anvende, skal passe til de udfordringer, han og eleverne står i. Læreren kender de sammenhænge, han skal bruge testresultaterne i, derfor kan han - sammen med sine kolleger - bruge dem som en del af grundlaget for planlægningen af, hvilke undervisningsaktiviteter der skal sættes ind med, hvilke materialer der bør vælges, og så videre.

Men centralt styrede massetest som dem, der nu er flertal for at indføre, er i bedste fald tidsspilde. Tidsspilde for elever, lærere, ledere, administratorer og kommunalpolitikere. I værste fald vil man rette undervisningen ind efter at score højt i testene i stedet for at fokusere på at gøre undervisningen bedst mulig.

En skoles ledelse og lærere kan ikke bruge det til ret meget fornuftigt at få at vide, at skolens testresultater placerer den over eller under et eller andet gennemsnit. Men skolerne skal bruge tid og resurser på testene, har regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne bestemt. Og alle kommunalbestyrelser skal diskutere skolernes testresultater, og de kommunale forvaltninger skal udarbejde kvalitetsrapporter, som kommunalbestyrelserne skal vedtage. Tallene er fortrolige, så 2.500 kommunalpolitikere, 1.700 skoleledelser og de ansatte på 98 rådhuse har bare at holde mund - og holde sig fra kopimaskiner, e-mail og faxer.

Det holder ikke. Selvfølgelig er der politikere, skoleledere eller andre indviede, der føler sig fristet til at lække tallene. Og det er ikke ulovligt for journalister eller andre at viderebringe fortrolige test, som de »tilfældigt« falder over. Den lokale skole vil blive sammenlignet med tallene fra kommunens andre skoler og med landets højeste og laveste gennemsnit, og det vil ikke gøre undervisningen bedre for eleverne.

Og for at det ikke skal være løgn, så er testene overhovedet ikke udviklet endnu. Undervisningsministeren måtte lade udbudsrunden gå om. Konsortier, der var blevet udvalgt til at byde på opgaven, sprang fra, for der var ikke afsat penge nok. Og den type test, man vil have udviklet, fungerer ingen steder. Den er afprøvet i Norge. Men den virker ikke. Så nu er den skrottet.

Det eneste, der kan siges med stor sikkerhed om det, Bertel Haarder og de øvrige forligsmagerne har aftalt, er, at det bliver dyrt og bureaukratisk.

-th

»Der er intet, der er så komplekst sammensat som levende undervisnings- og læreprocesser. Det får man hverken overblik eller klarhed over ved en test. Den er faktisk meget fattig på information om, hvad der er sket undervejs i processen« Karen Borgnakke, professor i pædagogik ved Københavns Universitet, i interview side 22