Anmeldelse

Hvem laver hvad i radio og tv?

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved første blik tror jeg, at bogen er til højtlæsning for mindre børn om et emne, der fylder en del i deres hverdagsliv.

Jeg kommer på andre tanker, da jeg bladrer i bogen. På første opslag viser teksten klart, at den fordrer en læser med en vis rutine, men også at bogen er en fagbog.

Bogen blander det fiktive med fakta i en faktionsform, men den rummer også rene fakta- informationer. Der er fine beskrivelser af tv- og radioprogrammers tilblivelse i overensstemmelse med hverdagen på de forskellige produktionssteder: nyhedsudsendelser, vejrudsigten, direkte tv eksemplificeret ved "Stjerne for en aften" og tv- og spillefilm. Læseren får indblik i fjernsynets tilblivelse, hvorledes et studie indrettes, og hvordan tv-billeder og lyd når ud til modtagerne. Bogen indeholder et fint afsnit om radioen, og ikke mindst hvad der kræves for at få job de pågældende steder.

Teksten indgår i tosidersopslag, hvor enkle illustrationer medvirker til at visualisere stoffet og fastholde rammefortællingens personer. En formidlingsform, som elever på skolens mellemtrin ganske givet vil lade sig fange af.

Der er ingen tvivl om, at tv og radio tiltrækker eleverne. Der er vel heller ingen tvivl om, at danske børn har en stor indsigt i afmystificeringen af både tv-, radio- og filmmediet via "Troldspejlet" på DR1 og andre udsendelser i børne-tv-sendefladen, hvor de er kommet til orde.

Så bogen kan måske være medvirkende til, at flere børn gør deres voksne opmærksomme på, at det praktiske arbejde med medierne er både sjovt og lærerigt.