Anmeldelse

Ungdomsuddannelserne i Århus Amt 2006

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ét år endnu går det an at holde fast i tanken om én ung i ét amt med behov for viden om de ungdomsuddannelser, der forefindes i amtet. Fra 2007 skal der tænkes i større regioner, og uddannelsesmulighederne skal så kombineres med UU-centrenes (Ungdommens Uddannelsesvejledning) dækningsområde. Men endnu kan et amt plus det vejledningsfaglige udvalg plus ildsjæle inden for uddannelse og vejledning vælge at udarbejde et amtsmateriale til brug i uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorienteringen (UEA) og vejledningsforløbene i grundskolens 9. klasse. Det har Århus Amt valgt at gøre. Materialet er et grundigt og pædagogisk opbygget hæfte til de unge og deres forældre om de uddannelser, som de unge kan vælge imellem. Hertil kommer et hæfte til klasselærere og vejledere til brug i planlægning af UEA-orientering. Et af slutmålene her er, at den enkelte elev tilegner sig et bredt kendskab til uddannelsesmuligheder og de forhold og vilkår, der er knyttet til uddannelserne. Det kan kun lykkes, hvis klassen arbejder med overblik og detailviden på de mulige uddannelsesområder. Lærerne og UU-vejlederen må samarbejde, og her er materialet en god håndsrækning.

Elevhæftet giver oversigt over ungdomsuddannelsessystemet og de tilknyttede betingelser, hvorefter de enkelte uddannelsesområder gennemgås ved belysning af fælles oplysninger om hvert enkelt, for eksempel social- og sundhedsuddannelserne. Herefter følger en præsentation af de enkelte institutioner. Der er lagt vægt på en sober gennemgang uden "kanonsælger-fif". Lærerhæftet er en redegørelse for hæftets formål og anvendelse med transparentforlæg og idéer og anbefalinger til at præsentere emnet med nyheder og arbejdsspørgsmål for klassen. Forskellen mellem gymnasiets kendte fagrække og de tekniske uddannelsers anderledes fag og vokabularium er i spil. Læreren skal kende til adgangsbegrænsning og skolepraktikmuligheden. Også niveauerne i de enkelte undervisningsfag (fra A til G), og hvor der er krav om at bestå, bør være kendt. De almene og specifikke krav til kvalifikationer hos de unge, der vil i gymnasiet, tydeliggøres af de gymnasiale uddannelsesinstitutioner i amtet i fællesskab. Det kan give overvejelser hos de unge og deres forældre.

Materialet anfører de relevante oplysninger og link til uddannelsesverdenen og henviser til øvrige muligheder for viden og indsigt, som findes på internettet. Elevhæftets indhold er selv lagt på nettet på linket: www.vilduvidere.dk

Alt i alt kan materialet anbefales - og ikke kun til ansatte i Århus Amt. I disse tider, hvor de unge er meget mobile, og hvor efterskolernes unge skal tænke sig hjem igen efter sommerferien, er det værd at kende til dette materiale.

Powered by Labrador CMS