Folkeskolens leder:

Haarders statsskole

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleforlig. Det er sørgeligt at måtte konstatere det, men der er en række ledende politikere, man ikke kan stole på, når det gælder folkeskolens udvikling.

I 2003 vedtog regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne en »faglig opstramning« af skoleloven. I Folketinget sagde Socialdemokraternes ordfører dengang: »Jeg vil gerne understrege, at indførelse af de bindende trinmål ikke betyder, at eleverne og undervisningen skal måles hvert år«. I lovens bemærkninger skrev politikerne, at der »ikke er tale om en ændring eller udvidelse af den gældende evaluering«, og undervisningsministeren forsikrede, at folkeskolens formål ikke skulle ændres: »Formålsparagraffen udtrykker fortsat på meget fin vis folkeskolens værdigrundlag og angiver den overordnede indholdsramme for skolens arbejde med elevens alsidige personlige udvikling. Det handler om at lære noget, og det handler om at udvikle sig som menneske«. Man forsikrede, at testresultaterne kun var til brug i klassen og i forældresamarbejdet.

Nu vil de samme partier så alligevel ændre skolens formål. Og indføre et test- og kontroltyranni, som man, hvis man skal finde noget, der ligner, skal tilbage til det kommunistiske Østtyskland for. Alle elever skal gennem en række tvungne, nationale test, så skolerne kan sammenlignes. Formelt er tallene fortrolige, men alle kommunalbestyrelsesmedlemmerne får dem, og der skal hvert år skrives rapporter ud fra dem - efter statsligt fastlagte standarder. Selvfølgelig får medierne fat i tallene. Hvis en skoles testprofil ikke er god nok, skal kommunalbestyrelsen sørge for at »genoprette kvaliteten«, og undervisningsministeren kan gribe ind, hvis han ikke er tilfreds.

Lærerne skal udarbejde skriftlige oversigter over hver elevs testresultater og »besluttede opfølgninger«.

Også det skal ske efter centralt fastsatte regler.

Danmark får en statsstyret skole - med en erklæret liberal undervisningsminister i kontroltårnet!

-th