Debat

Skrot skoleforliget

Utroværdigt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Styrket faglighed. Udvikling af evalueringskulturen. Kvalitetssikring. Og en skole, der uddanner elever, som matcher de udfordringer, de står over for i en globaliseret verden. Det er regeringens mål. Og lærerne er parate.

Danmarks Lærerforening fremkom allerede i 2004 med konkrete forslag til en national indsats på læseområdet, forbedring af naturfagsundervisningen og nytænkning af evalueringsindsatsen. På den seneste kongres tilbød vi KL og regeringen et samarbejde om at halvere antallet af dårlige læsere. Og det blev besluttet at udvikle et nyt kvalitetssystem for folkeskolen og styrke skoleledelsen. Det er muligt at gøre på en måde, så vi fastholder et bredt faglighedsbegreb med vægt på udviklingen af eksempelvis samarbejdsevne, kreativitet og selvstændig vurdering og stillingtagen. Egenskaber, som er nødvendige forudsætninger for, at eleverne - og det danske samfund - kan klare sig internationalt.

Lærerne er den afgørende faktor, hvis der skal komme noget fornuftigt ud af reformer. Det blev understreget over for danske politikere af professor Peter Mortimore, som var ansvarlig for OECD's rapport om folkeskolen. Men et politisk flertal i Folketinget lovgiver rask væk om test- og kontrolsystemer uden at inddrage den fornødne viden om, hvad der virker i praksis.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det skete med forliget om obligatoriske nationale test, der blev indgået uden hensyntagen til de skræmmende erfaringer fra andre lande. Vi blev forsøgt beroliget på kongressen: »Der er jo ingen, som vil offentliggøre disse prøver, hverken elev for elev eller klasse for klasse eller skole for skole. Det er diagnostiske prøver, som skal være et redskab for lærerne i det daglige arbejde«, sagde Bertel Haarder.

Men inden loven er trådt i kraft og testene udarbejdet, har partierne indgået et nyt forlig, hvor de løber fra løfterne. Testene er ikke mere blot et arbejdsredskab. De skal anvendes som grundlag for en national præstationsprofil, der skal bruges som vurderings- og kontrolinstrument i forhold til klasser og skoler. Det kommunale tilsyn skal ændres, så ansvaret for undervisningens kvalitet reelt flyttes fra skolen til kommunalbestyrelsen. Og obligatoriske elevplaner betyder, at alle elever nu skal kontrolleres og diagnosticeres.

Det er en syg tankegang. Det er utroværdigt. Det er skadeligt for skolens undervisning. Og det kan blive katastrofalt for det danske samfund. Derfor: Skrot skoleforliget!

»Et politisk flertal i Folketinget lovgiver rask væk om test- og kontrolsystemer uden at inddrage den fornødne viden om, hvad der virker i praksis«
Powered by Labrador CMS