Anmeldelse

1. Verdenskrig i billeder

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"1. Verdenskrig i billeder" behandler Første Verdenskrigs vigtigste hændelser med cirka 800 fotografier og tilhørende beskrivelser.

Under fredsforhandlingerne i Versailles blev Tyskland pålagt det fulde ansvar for krigen. I virkeligheden var skyldsspørgsmålet langt mere indviklet, og mange af eftertidens historikere forholder sig kritisk til de allieredes rolle i Første Verdenskrig.

Nye oplysninger set fra en kritisk vinkel gør sammen med fotografierne bogen interessant for læsere med historisk interesse for den verdenskonflikt, der tyve år senere fulgtes af en lige så rædselsvækkende krig, som også kostede millioner af menneskeliv.

Forfærdende og umenneskelige nedslagtninger prægede Første Verdenskrig. Krigen medførte mange ofre og efterlod verden afkræftet og desperat. Bogen kaster med sine fantastiske fotografier og den præcise tekst, ofte baseret på ny forskning, nyt lys over krigens mange aspekter.

Der startes med den fransk-tyske krig i 1870-71 og fortsættes med stormagternes imperialisme og deres forskelligartede alliancer til attentatet på den østrig-ungarske tronarving. Herefter behandles den militære planlægning, krigens udbrud, de væsentligste slag og krigen til søs, til vi oplever USA's indtræden i krigen og den russiske revolution. Til sidst behandles de sidste tyske offensiver og forhandlingerne om våbentilstand og endeligt Versailles-fredstraktaten.

Jeg finder bogen utrolig flot og meget indbydende. De mange billeder, samlet i en bog, giver et godt overblik over de mange hændelser. Bogen kan derfor fint anvendes i folkeskolens ældste klasser som supplement til andet materiale om Første Verdenskrig. Dog er teksten til tider skrevet i et vanskeligt sprog, der gør, at elever ikke selv vil kunne få det fulde udbytte af denne.