Mere praktik, mindre chok

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerstuderende plejer at sige: Vi lærer ikke at blive lærere på seminariet. Undervisningen er alt for teoretisk. Derfor får vi et chok, når vi kommer ud i virkeligheden på skolerne.

Men det er jo i praktikken, at de studerende skal lære, hvordan man arbejder og gebærder sig på en skole, replicerer praktikleder ved Nørre Nissum Seminarium, Poul Anker Møller. Så det er snarere skolerne og praktiklærerne, der har et problem, mener han.

Næstformand for Praktiklærerforeningen, Lis Petersen, fastslår, at »det er et fælles ansvar at få praktikken til at fungere bedre«. Hun giver Poul Anker Møller ret i, at der er for få lærere, der er uddannet som praktiklærere, men peger desuden på, at der er for lidt tid.

»Med 1998-loven ville man styrke praktikken ved at udvide den til 24 uger. Man glemte bare at sætte et vejledende timetal på. På grund af nedskæringer har de studerende typisk kun ti timer om ugen nu. Det er 240 timer i alt, og det er mindre end med den gamle ordning. Mere praktik ville give mindre chok«, siger hun.

jvo@dlf.org

Powered by Labrador CMS