Debat

Se nu at komme i gang

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det nedslående ved at læse »Fællesskabets skole, En rummelig skole« (udsendt med Folkeskolen nummer 1-2), men altså endelig ikke den fagligt uddannende skole, er, at man ikke længere kan undgå at lade skinne igennem, at man godt er klar over, at der er noget rivende galt med folkeskolen. Alligevel skyr man vanen tro kravet om den nødvendige reform af hele det fallitspillende lovkompleks. Man fokuserer på, at det er DLF's ambition at opretholde og videreudvikle den rummelighed, der sammen med den fatale udelthed uafvendeligt forstærker årsagen til den lovbetingede uddannelsesudhuling. Man har stadig ikke andet at byde på end at hive den gamle traver om den differentierede undervisning frem af den mølædte mølpose og så i øvrigt overlade det til lærerne at »udveksle erfaringer for at udvikle undervisning, der udfordrer alle elever«. Samtidig indrømmer man, at jo større krav om rummelighed, desto ringere bliver muligheden for at undervise på et anstændigt fagligt niveau, men alligevel bør man anse rummeligheden for en ambition, man bør stile efter at opfylde. Tydeligere kan man ikke fortælle, at det er DLF's ambition at kræve forbedringer af undervisningen gennem en bevidst tilrettelagt forringelse af den i forvejen så medtagne folkeskole. Rummelighed og faglighed kan selvfølgelig ikke ende med at blive hinandens modsætninger. De to er allerede og har hele tiden været hinandens modsætninger. Og da det bevidstløst evigt fremmumlede mantra om efteruddannelse ikke længere er et troværdigt genopretningsmiddel, må vejen ud af DLF's ødelæggende ambitionstrang være lærernes samarbejde. Kærer lærere. I må selv hitte ud af, hvordan den urimelige rummelighedsambition skal tilgodeses, samtidig med at I skal undervise på et fagligt højt niveau i den folkeskole, der er indrettet til at modvirke dette. Så derfor, se nu at komme i gang.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Powered by Labrador CMS