Debat

Med ret følger pligt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har en 150 år gammel skoletradition, der betyder, at vi ud over folkeskolen har et friskolesystem for dem, der ønsker et bestemt værdigrundlag for deres børns undervisning. Med økonomisk tilskud fra staten kan man drive skole med metodefrihed, hvilket er såre godt.

Men med ret følger pligt, og når nogle private skoler bruger deres ret og frihed til først og fremmest at sortere i, hvilke børn de vil have, misbruges friheden.

Forældre, der vil skærme deres afkom fra den virkelige verden og benytter privatskoler uden svage elever, har misforstået, hvad der udruster deres børn til en fremtid, hvor de uden tvivl vil møde mange forskellige slags mennesker. En styrke, børnene kun kan få gennem en skolegang, hvor de møder mennesker, som har en anderledes baggrund end de selv. Der er mange frie og private skoler, som ikke skeler til børnenes og familiernes sociale status eller eventuelle problemer, før de siger velkommen. Men der er desværre også privatskoler, som ikke lever op til et socialt ansvar, og som ikke aktivt tager del i verden omkring sig.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Privatskoler har en berettigelse i det danske samfund, men kun hvis de lever op til et samfundsmæssigt ansvar om også at tage vare på svage elever. Mangfoldighed er dét, der skal føre den danske frie skoletradition videre mange år endnu. Folkeskolen har skabt grundlaget for vores velfærd. De frie og private skoler har skabt inspiration til folkeskolen.

Powered by Labrador CMS