Skoleforlig til debat

DLF's formand Anders Bondo har skrevet til medlemmer af Folketingets uddannelsesudvalg for at få dem til at ændre på dele af et nyt skoleforlig

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DLF's hovedstyrelsesmøde den 17.-18. januar var præget af de forhandlinger om skoleforliget, der fandt sted samtidig på Christiansborg få hundrede meter fra hovedstyrelsens mødesal.

Skriftlige elevplaner, offentliggørelse af en national testprofil og kommunale kvalitetsrapporter om de enkelte skoler. Det er noget af indholdet i det forlig, som partierne bag folkeskoleforliget ifølge pressen var ved at lægge sidste hånd på.

Anders Bondo informerede om, hvad han havde hørt om forliget. Han informerede også om et brev, som han havde skrevet til medlemmer af Folketingets uddannelsesudvalg for at få dem til at ændre på dele af et nyt skoleforlig.

Mange hovedstyrelsesmedlemmer mente, at de skriftlige elevplaner med trinmål og brugen af resultater fra de nationale test vil få mange lærere til at reagere.

»Hvis lærerne bliver sat til at udføre et arbejde, som politikerne, der er ansvarlige for beslutningerne, ikke ved hvad skal bruges til, så trækker man al energi ud af skolearbejdet«, sagde Anders Bondo.

Hovedstyrelsen var enig om, at forløbet skal følges nøje.

Anders Bondo fortalte, at ifølge hans oplysninger vil ministeren kunne fastlægge indholdet af elevplanerne.

Elevplanerne var ikke det eneste, han så problemer i. Ifølge forligspartiernes foreløbige forslag skal kommunalbestyrelsen i en kvalitetsrapport løbende vurdere det faglige niveau i skolen.

»Det er skolerne, der skal have ansvaret for at vurdere det faglige niveau, og kommunalbestyrelsen, der skal føre tilsyn med, at det sker. Vi er nået meget langt med at udvikle et kvalitetssystem, hvor kommunernes tilsyn bliver væsentligt forøget«, sagde Anders Bondo og henviste til det kvalitetssystem, som lærerne besluttede at udvikle på DLF's kongres sidste år. Kvalitetssystemet blev gennemgået på hovedstyrelsesmødet. Og hovedstyrelsen bakkede op om at arbejde videre med det fremlagte papir.