Linjefag truet

Faget bør bevares på seminariet og indgå som dimension i samtlige linjefag, mener fagfolk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uforståeligt, at man vil nedlægge et linjefag i læreruddannelsen, uden at man har foretaget en systematisk og dokumenteret evaluering, lyder det fra flere fagfolk.

Faget er dansk som andetsprog, og det er undervisningsministerens læseudvalg, der mener, at linjefaget skal afskaffes og erstattes af et grundfag i læsning med dansk som andetsprog som dimension. Det har læseudvalget foreslået i en rapport fra november 2005.

Det har mødt mange protester. Formanden for Dansklærerforeningens Sektion for Videregående Uddannelser, Lis Madsen, og repræsentant for linjefaget dansk som andetsprog i samme afdeling, Merete Søndergaard, skriver i et brev til undervisningsminister Bertel Haarder, at de på det kraftigste vil fraråde, at faget erstattes af et grundfag i læsning.

»At opfatte dansk som andetsprog som et læsefag er alt for snævert og helt utilstrækkeligt«, skriver de. Faget er et sprogfag, der indeholder de fire grundkompetencer læse, lytte, tale og skrive. Læsning er altså kun et delelement blandt de nødvendige faglige kompetencer, der skal tilegnes og udvikles, for at man kan sige, at eleverne har et helstøbt og funktionelt dansk sprog.

De påpeger, at fokus på læsning vil være en markant forringelse, og henviser til, at der blandt læseforskere er bred enighed om, at gode talesproglige færdigheder er en forudsætning for en vellykket læseudvikling.

De mener, at faget skal bevares som selvstændigt linjefag, og at dansk som andetsprog som dimension skal indgå i samtlige linjefag i læreruddannelsen, og fremhæver, at linjefaget de seneste år har bidraget med central forskningsbaseret viden om tosprogede elevers indlæringsbehov i forbindelse med den sproglige og sociale udvikling, og at faget har fungeret som væksthus på seminariet. Her er det især vigtigt, når lærerne skal kunne håndtere et klasselokale med elever med mange forskellige sproglige og kulturelle forudsætninger.

De understreger også, at evalueringsrapporten fra efteråret 2004 »Evaluering af dansk som andetsprog i folkeskolen« tydeligt viste, at det står slemt til med den faglige og sprogpædagogiske viden og kunnen inden for faget i folkeskolen.

hl@dlf.org

Powered by Labrador CMS