Debat

Der gik ged i efterlønnen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At overgangen fra lærergerningen til efterløn er besværligt og bureaukratisk, har rigtig mange erfaret. Hvis alt går helt efter planen, kan man eksempelvis ved fratræden som lærer per 1. august forvente at få den første efterlønsudbetaling i slutningen af oktober.

For mit eget vedkommende gik det knap så glat. Jeg fratrådte per 1. september 2005 og modtog den første udbetaling 17. december 2005.

Hvad der er værre, er, at dlf/a i mit tilfælde har røbet mangel på kompetence, rutine og konduite. Dette har medført talrige skriverier frem og tilbage og afstedkommet megen ærgrelse og irritation.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det værste er dog, at man i dlf/a ikke kender reglerne for, hvornår der skal ske fradrag i efterlønnen i forbindelse med fleksibel efterløn og hvornår ikke.

Jeg var indtil 1. september 2005 almindelig lærer på normal tid og sidder i kommunalbestyrelsen i Rougsø Kommune og er medlem af økonomiudvalget.

Min situation var og er altså ganske ordinær, og jeg deler den sikkert med adskillige kolleger.

Som medlem af en kommunalbestyrelse ydes der et vederlag på omkring 5.000 kroner per måned og cirka 1.000 kroner per måned for medlemskab af økonomiudvalget. dlf/a oplyste mig om, at disse vederlag skulle omregnes til timer, og at disse timer omregnet udgjorde otte timer per uge.

Disse otte timer skulle fratrækkes på efterlønskortet, hvilket ville medføre et nedslag i efterlønnen på omkring 480 kroner om ugen eller cirka 2.000 kroner per måned.

Dette holdt dlf/a stædigt fast ved, og først da jeg selv fandt frem til lovteksten i »bekendtgørelse om arbejde og indtægter med videre i efterlønsperioden paragraf 12, stykke 4«, som tydeligt angiver, at der ikke skal ske fradrag for vederlag ved medlemskab af kommunalbestyrelse og økonomiudvalg, ændrede man holdning.

Dette indlæg skal ud over at være en kritik af dlf/a tjene til, at de kolleger, som er i samme situation som min, er opmærksomme på, at der ikke skal ske fradrag i efterlønnen i ovennævnte tilfælde.

Svar

Du har fuldstændig ret i, at vi den 16. december 2005 traf en forkert afgørelse oven i købet med henvisning til den bekendtgørelse, som du selv senere sender os uddrag af. Det har vi beklaget i brev til dig den 22. december, hvor vi blandt andet skrev: »Ja, det er vist godt, det er ved at være jul, så vi kan få lidt hvile til hovederne. Undskyld mange gange - det er korrekt, at der ikke skal ske fradrag for dit byrådsarbejde«.

Ud fra de oplysninger, som vi modtog fra dig den 30. november, var der ingen tvivl om, at udbetalingen skulle være påbegyndt - og uden fradrag.

Uanset at vi faktisk sjældent møder indtægter fra kommunalbestyrelser, skal vi selvfølgelig altid tjekke ordentligt og professionelt, så vi undgår den slags helt elementære fejl.

Efterløn udbetales bagud for fire eller fem uger, og eventuel ferieafvikling/udbetaling kan yderligere udskyde først mulige udbetaling. Samtidig afhænger udbetalingen også af, hvornår den nødvendige dokumentation for andre forhold som for eksempel selvstændig virksomhed med videre er modtaget i a-kassen.

Det er baggrunden for, at mange ved overgang til efterløn først kan modtage udbetaling et godt stykke tid efter pensionering.

Det bliver ganske rigtigt hurtigt meget kinesisk, men de gældende dokumentationskrav er fastsat af staten og gælder alle a-kasser. For alligevel at få et fornuftigt forløb kvitterer vi allerede ved modtagelsen af en efterlønsansøgning med orientering om blandt andet disse krav.

Rune Thorup, vicesekretariatschef, Lærernes A-kasse - dlf/a