Anmeldelse

Gennem demokrati til demokrati?

- folkeskolen og folkestyret

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indholdet er en præsentation af Demokrati-projektet - et forsknings- og udviklingsprojekt, som er igangsat på baggrund af en blanding af nysgerrighed, forundring og irritation: Demokratibegrebet har siden 1975 været et grundbegreb i folkeskolens formålsformulering, men det har som pædagogisk begreb i ret høj grad fået lov at unddrage sig kritisk diskussion og undersøgelse.

Demokratibegrebet fokuserer på tre felter for den demokratiske opdragelse og undervisning: demokrati i undervisningen, det vil sige, hvordan den demokratiske samværsform inddrages i didaktikken; undervisning i demokrati, det vil sige, hvordan kundskaber og færdigheder vedrørende demokratiets idé, strukturer, beslutningsformer og nøgleproblemer formidles; og endelig skolen som demokratisk organisation, det vil sige, hvordan eleverne igennem elevrådet eller på andre måder kan udøve indflydelse på problemer og konflikter, som skolelivet giver anledning til.

Bogen består af otte artikler, der hver for sig behandler emner som læreres og elevers demokratibegreber, dannelsesopfattelser og demokratisk didaktik, elevers forudsætninger for og oplevelse af skolens opdragelse til demokrati med videre.

Jeg kan anbefale bogen til blandt andre lærere, som gerne vil arbejde mere med de demokratiske processer i skolen. Bogen giver nemlig gode undersøgelsesresultater og bud på, hvordan man kan ændre på tingenes tilstand.