Anmeldelse

Vandaktivitet

- mulighedernes ocean

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne bog handler om aktiviteter i vand og grundlæggende tryghed i svømmehallen.

Målgruppen er små børn med psykiske, fysiske og sociale udviklingsvanskeligheder og mindre elever i skolen. Der er taget udgangspunkt i Halliwick-metoden.

Bogen er blevet til på baggrund af tyve års arbejde med børn med særlige behov og specialpædagogik. Meget centralt er det tætte forhold mellem barn og mor eller en anden voksen støtteperson og den meget fastlagte struktur, der er for besøget i svømmehallen.

Aktiviteter i vand sætter delvist tyngdekraften ud af spil, og bevægelserne bliver langsommere, de små børn kan genopdage deres krop og få styrket og automatiseret svage bevægelsesmønstre og balance. Samtidig styrker deltagelsen i gruppen også de sociale kompetencer.

Et meget vigtigt redskab er den faste struktur og brugen af aktivitetskort, hvor barnet meget tydeligt trin for trin kan se, hvad det skal gøre i omklædningsrummet og i svømmehallen. Aktivitetskortene består af klare symboler.

I bogen er indlagt en cd-rom med videoklip af aktiviteter i svømmehallen. Der er sangtekster, aktivitetskort og forskellige skemaer til analyse og observation, og alle disse materialer er til fri kopiering. Cd'en viser også støttegreb og forskellige rekvisitter. Aktivitetskortene kan printes ud fra cd'en og lamineres, så de kan tåle at blive brugt i svømmehallen. Videoklippene giver indholdet i bogen liv og viser den gode stemning og dynamik.

Materialet udgør sammen en fin helhed, og det er et solidt og gennemarbejdet materiale, der er gennemtænkt ned i mindste detalje, hvilket er en meget vigtig forudsætning, når det drejer sig om specialpædagogik og leg og læring i vand.

Powered by Labrador CMS