Anmeldelse

Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab

Faghæfte 21

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Faghæftet har de sædvanlige afsnit om folkeskolens formål, fælles mål, læreplaner og formål for emnet.

Slutmål, trinmål og læseplaner for indskoling, mellemtrin og udskoling og undervisningsvejledning.

Vejledningen lægger vægt på, at undervisningen kan foregå i forbindelse med mange fag, og at emnerne skal tages op, når det brænder på for eleverne, og ikke når en lærebog når frem til emnet.

Eleverne bør støttes i at udvikle egne holdninger og i at handle etisk ansvarligt. Alt er ikke lige godt, men alt kan diskuteres. Målet er ikke, at eleverne overtager en bestemt holdning til, hvad det sunde liv, det rigtige seksualliv eller den rigtige familieform består af.

Vejledningen siger tydeligt, at faget ikke må drukne eleverne i sygdomme og bekymringer eller moralske pegefingre.

Hæftets mange overvejelser og ideer er åbne og ægte rundkredspædagogiske.

Alle med hilsen fra ministeriet.