Anmeldelse

Udeundervisning i folkeskolen

Et casestudie om en naturklasse på Rødkilde Skole og virkningerne af en ugentlig obligatorisk naturdag på yngste klassetrin i perioden 2000-2003

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Frisk luft og kropslig udfoldelse - mon også det gavner elevernes kognitive udvikling og hele læring? Rødkilde Skole har gennem tre år arbejdet med en naturklasse på mellemtrinnet, der løbende er blevet fulgt af en række forskere. Undervisningen blev på en ugentlig skemalagt dag forlagt til skovens verden, og det er der kommet en diger rapport ud af.

Begrebet udeskole stammer fra Norge, der har en lang tradition for at betragte såvel natur som kultur som en del af skolens pædagogiske rum. Mødet med virkeligheden sætter alle sanser i sving, så der opbygges både personlige og konkrete erfaringer med omgivelserne. Alle fag og fagområder kan aktiveres i en integreret ude- og indeundervisning - og det drejer sig netop ikke kun om den biologiske natur.

I dette danske bidrag til debatten fremlægges ingen entydig konklusion, men der opsummeres omkring nøglebegreber som sundhed, psykiske og sociale forhold, faglighed, økonomi og politiske forhold. Og der gives en lang række formodninger og spredte antagelser ud fra denne ene klasses aktiviteter. Desuden rejses en række nye spørgsmål og dermed et grundlag for yderligere undersøgelser, arbejde og forskningsprojekter.

Rapporten er spændende læsning, men med sit grundige og omfattende indhold nok kun interessant for de ganske få undervisere i skolen. Projektets praktikere har derimod selv planer om at udgive en bog om naturklassen, og jeg vil tro, at den for de fleste er værd at vente på for herigennem at få et hurtigt indblik i skolens praktiske erfaringer, anbefalinger og problemstillinger. Ligeledes er der masser af ideer at hente hos www.skoveniskolen.dk, hvorfra der også er et internetbaseret materiale på vej om udeundervisningsteori og -praksis.

Gør indtil videre god brug af det højloftede klasselokale, og fremtidens didaktiske forskning - og måske vor regering - vil helt bestemt anvise dette som en farbar vej.