Anmeldelse

Vinterpædagogik

Om undervisning af børn med svære adfærdsforstyrrelser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vinterpædagogik - om undervisning af børn med svære adfærdsforstyrrelser" er, som der står i forordet, "resultat af flerårigt samarbejde mellem to lærere med stor erfaring inden for specialundervisning" - og det bærer den præg af. Forfatterne ved, hvad de taler om, deres teoretiske refleksioner og forslag til pædagogisk praksis er både velovervejede, tydeligt beskrevet og til at gå ud og efterprøve.

Bogens pædagogiske grundmodel går fra voksenstyring over voksenstøtte til autonomi og mestring og eksemplificeres gennem bogens historier. Som læser får man en god fornemmelse af, hvordan struktur, gennemskuelighed og faglighed kombineres med engagement og kreativitet for at udvikle en pædagogik, der både er fælles og tilrettelagt efter det enkelte barns behov.

Bogen kommer desuden omkring en række væsentlige aspekter ved specialpædagogisk indsats som lærerpersonlighed - kunne også omfatte pædagogpersonlighed - forældresamarbejde og professionalitet.

De cirka 150 sider er helt overkommelig læsning, også hvis man ikke lige er til at fordybe sig i faglitteratur. Derfor kan bogen ses som et godt afsæt til refleksion over egen praksis og til indføring i specialpædagogiske perspektiver for nye på området.

Powered by Labrador CMS