Debat

Virkeligheden er ikke så slem

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kan man ikke være andet, kan man altid være imod. Så det er Folkeskolens lederskribent i nummer 49.

Det anerkendes, at vi har gode hensigter med afløseren for 10. klasse, men så hører tilliden også op. Fordi vi foreslår et ungdomsklassetilbud for alle, dog målrettet de unge, der mangler grundlæggende faglige færdigheder eller er uafklarede, og dem, som fravælger eller falder fra en ungdomsuddannelse.

Er det gymnasiet, ens ønsker tager sigte på, er det værste, der kan overgå en elev i ungdomsklassen, at man kommer til at opleve en teknisk skole indefra i nogle uger og måske får snavsede fingre. Det mener jeg ikke, at nogen kan tage skade af. Husk på, at der stadig vil være betydelig almen undervisning. I mindst 65 procent af undervisningstiden får eleverne dansk, matematik, engelsk og eventuelt fysik/kemi.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Så er det også for galt, at jeg foreslår én time ekstra i dansk til de yngste børn. Det tror jeg nok, mange børn og deres forældre vil blive glade for. Det har intet at gøre med »at skolificere« de seksårige eller at fratage dem leg og læring. Et skolestartsudvalg med Linda Nielsen som formand skal komme med anbefalinger til, hvordan børnene får den bedst mulige skolestart. Skulle vi ikke afvente udvalgets anbefalinger og i stedet sige farvel til de gamle dogmer?

Powered by Labrador CMS