Anmeldelse

Hvad er meningen?

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"- Klokken nærmer sig ni, og jeg går ned i forhallen og hilser på 9. klasse, der kommer fra Fredericia .". Som indledning fortæller Marianne Jelved i jeg-form om en af sine normale arbejdsdage i Folketinget, og derefter berettes generelt om det politiske arbejde, demokratiet, Folketinget, regeringen og landets samarbejde med resten af verden.

Indholdet er tydeligt opdelt i temaer, og afsnit for afsnit er der til slut i bogen samlet en række metodiske ideer og forslag til elevaktiviteter, hvor klassen selv skal i gang med at være opsøgende. De indledes med korte anvisninger til underviseren, der på den måde hurtigt kan vurdere, hvordan forløbet bedst kan tilrettelægges.

Selv om sproget er særdeles velskrevet, let og nemt at gå til, så er den samlede tekstmængde set i sammenhæng med det komplicerede emne særdeles omfattende og virker bastant for især svagere læsere på de ældste klassetrin. En tospaltet tekst afbrydes enkelte steder af faktabokse eller fotos, men ellers er der ikke gjort meget ud af at variere eller udnytte de grafiske muligheder. Dog giver et omfattende stikordsregister god mulighed for også at anvende indholdet i udpluk, så bogen også vil kunne benyttes som en slags opslagsværk om Folketinget og dets virke i et undervisningsforløb eller i forbindelse med projektopgaven.