Stor ledighed blandt meritlærere

36 procent af de nyuddannede meritlærere, dlf/a har optaget i sommer, er ramt af arbejdsløshed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærernes A-kasse dlf/a slår alarm efter at have gennemgået situationen for de nyuddannede meritlærere. 36 procent af de nyuddannede meritlærere, som i sommer meldte sig ind i a-kassen, er berørt af ledighed. Blandt de nyuddannede på den fireårige læreruddannelse er ledigheden 18 procent. Arbejdsløsheden er med andre ord dobbelt så stor for meritlærere som for lærere med den ordinære læreruddannelse.

»Det var en uddannelse, som blev oprettet for at afhjælpe en lærermangelssituation. Men når der ikke er lærermangel, vil der være en tilbøjelighed til, at man som ansættende myndighed foretrækker ansøgere med lidt bredere kvalifikationer, og der har meritlærerne jo ikke den samme vifte af linjefag«, siger formanden for dlf/a, Stig Andersen, der også er næstformand i Danmarks Lærerforening.

65 procent ledige i Nordjylland

Det er især i det arbejdsløshedsramte Nordjylland, at der uddannes langt flere meritlærere, end skolerne kan bruge. Her er 65 procent af de nyuddannede meritlærere helt eller delvist arbejdsløse, samtidig med at der også går en del lærere ledige fra den almindelige fireårige læreruddannelse.

»I Nordjylland uddanner man forholdsvis mange meritlærere, samtidig med at der intet problem er med at få lærere, og det er en meget uheldig kobling. Det er trist, hvis mennesker bliver lokket ind på en uddannelse, hvor der ikke er udsigt til beskæftigelse«, siger Stig Andersen.

Ledigheden er også stor på Fyn, i Århus og Viborg Amt. Men selvom beskæftigelsesmulighederne er bedre i resten af Danmark, er der markant højere arbejdsløshed blandt de nyudklækkede meritlærere end blandt dimittenderne fra den fireårige læreruddannelse.

dlf/a's gennemgang af de nyoptagne meritlærere viser også, at de, der har fået merit for en akademisk uddannelse, klarer sig bedst på arbejdsmarkedet, mens de, der kommer med en mellemlang videregående uddannelse i bagagen, klarer sig næstbedst. Og de viser også, at de, der har en lang ledighedsperiode bag sig, før de besluttede sig for at blive lærere, har sværest ved at få arbejde efter uddannelsen. 29 procent af de meritlærere, dlf/a har optaget i sommer, har haft så meget arbejde de seneste tre år, at de er fuldt dagpengeberettigede. Blandt dem har næsten 80 procent fået arbejde. Blandt dem, der har måttet starte forfra på dimittendsats, fordi de oftest har været arbejdsløse så længe, at deres dagpengeperiode er helt eller næsten brugt op, har kun 58 procent fået fuldtidsjob.

Musik- og fysik/kemi-lærere får job

Alderen har også betydning. Det er sværest at få job, hvis man er over 50, når man afslutter uddannelsen, mens de helt unge under 34 år har lettest ved at komme i job. Men selv i den gruppe er ledigheden blandt meritlærere (24 procent) større end blandt de unge, der har taget den almindelige læreruddannelse. Det er også afgørende, hvilke linjefag man søger job ud fra. Musiklærere, fysik/kemi- og idrætslærere har lettest ved at få job, mens religion, billedkunst og samfundsfag er mindre efterspurgt.

dlf/a-formand Stig Andersen er ikke i tvivl om, at det ville have været en meget bedre løsning for de pågældende, hvis de havde fået merit for deres kundskaber fra tidligere uddannelser til at gennemføre den almindelige læreruddannelse på kortere tid.

dlf/a optog kun 275 meritlærere efter sommerens eksaminer, selvom der startede 1.403 studerende på uddannelsen to år før. En del af forklaringen er, at merituddannelsen også retter sig mod mennesker, der har arbejdet i folkeskolen nogle år uden at være læreruddannet. De har med merituddannelsen fået mulighed for at gennemføre en hurtig læreruddannelse i deres fritid, og de er oftest allerede medlemmer af dlf/a og meddeler ikke a-kassen, at de nu også har fået papir på deres lærerværdighed. Blandt den gruppe meritlærere er der naturligvis ikke overledighed. Der mangler formentlig også en anden gruppe meritlærere i dlf/a's tal, nemlig mennesker, der endnu ikke er blevet overflyttet fra deres tidligere a-kasse. Men hvis de havde fået arbejde som lærere, var de blevet overflyttet.

Det er trist, hvis mennesker bliver lokket ind på en uddannelse, hvor der ikke er udsigt til beskæftigelse Stig Andersen, DLF's næstformand
Powered by Labrador CMS