Anmeldelse Uddannelsesvejledning
0   248

Vejbred

En antologi om vejledning

Fakta



<p>ISBN: 87-7684-021-2</p><br /><p>Redigeret af: Peter Plant</p><br /><p>185 kroner, 154 sider</p><br /><p>Forlag: Danmarks Pædagogiske Universitet</p>

Vejledning breder sig i vort moderne samfund. I uddannelses- og arbejdsmarkedssektoren opleves vejledning som et redskab til at nå bestemte mål. Men hvilke mål, og hvem fastsætter målene? Hvor meget skal vejledning brede sig i længden, i bredden og i dybden? Udstrækningen af vejledningens arbejdsområde modsvares af en bredde i vejledernes tilgang til vejledningssituationerne. Den enkelte vejleder må arbejde med sig selv, betragte sin institutionelle position og reflektere over sin vejledning, gerne sammen med kolleger. Refleksionsfora findes på uddannelsesstederne, hvor vejlederne nyuddanner sig i disse år. Denne antologi er et must på uddannelsen. Antologien er samlet på Forskningsenhed i Vejledning ved Danmarks Pædagogiske Universitet. Bidragyderne er kendte forskere og undervisere på vejledningsfeltet, og artiklerne er skrevet på baggrund af ph.d.-afhandlinger og andre forskningsresultater. Indfaldsvinklen er sociologisk, psykologisk, pædagogisk, antropologisk og filosofisk.

Artiklen fortsætter under banneret

Mange temaer berøres i artiklerne, der kaster lys over standende diskussioner inden for feltet. Vejledningsretorikken i samfundet, fra 1940'erne til i dag, udstiller skismaet mellem individets mål og samfundets mål. Valgkompetence og identitetsdannelse - det gode valg og for hvem? - belyses og holdes op mod overvejelser over det enkelte individs historie, selvbiografien, som forståelsesramme og vejledningsmetode. Både de velfungerende og de marginaliserede unge er ramt af vejledning. Begge grupper er præget af tidens individualiseringstendens og ungdomsmantraet om at være og forblive tro mod sig selv. Sidstnævnte må dog ofte give op i magtesløshed. De vil bare have fred, men får det ikke, så hvorledes vejlede de unge uden uddannelse og med forskellig "kapital" til at klare valgsituationen? Problematikkerne kalder på vejlederens professionalisme, men sandelig også hans evne til refleksion. En artikel diskuterer selve begrebet refleksion. Antologien rundes af med en artikel om filosofisk vejledning. I den sidste ende er det vejlederens åbenhed over for bevægelser i vejledningsfeltet, der skal skabe modet og viljen til at granske sig selv og egen vejledningspraksis. Tør vejlederen stå i det åbne, slippe sine modeller og rutiner, udfordre politikernes anvisninger og vælge det menneskelige møde? Tale om det gode liv og det gode valg? Antologien kan anbefales til alle praktiserende vejledere. Den rusker op i dagligdagen. Planten vejbred siges at være helbredende og helende.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
111 andre er allerede tilmeldt