Anmeldelse

Kan I forstå mig?

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan tænker og føler børn med autisme? Kan man som normalt fungerende menneske forstå børn, som er anderledes, og som har en usynlig sygdom? Hvad kan lærerne gøre for at inkludere disse børn i en normal folkeskole? Og hvorfor skal vi nu også rumme børn med autisme?

Videnscenter for Autisme har udgivet to gode bøger om autisme og Aspergers syndrom til børn på både mellemtrin og ældste trin - samt til lærerne. Formålet med udgivelserne er at fremme forståelsen for normaltbegavede børn med autisme og Aspergers syndrom - i børnehøjde, således at vi kan undgå, at denne type børn bliver mobbet og udstødt af de almindelige børn.

Elevbogen er skrevet af en 11-årig autistisk pige, Sofie, der er blevet integreret i en almindelig folkeskole. Derfor er hendes bog tænkt til brug for elever i grundskolen. Det er bestemt en vedkommende, lettilgængelig og enkel skildring af en autists hverdag.

I lærervejledningen er det beskrevet, hvad det vil sige at have autisme, og der er uddybende tolkninger af de udsagn, som den autistiske pige selv kommer med i sin bog. Ligeledes rummer lærerens bog en del konkrete debatspørgsmål til brug i klassen. Der lægges op til at lade eleverne sammenligne deres egne tanker og følelser med Sofies for derigennem at tilegne sig en dybere forståelse for, hvad der er anderledes og hvorfor. Det er udgivernes håb, at publikationerne kan bidrage til at øge både forståelsen og tolerancen over for skoleelever med autisme.

Det er en lidt speciel og meget vigtig udgivelse, som ikke bør gives til elever, der ikke er motiverede for at høre om denne lidelse. For hvis der ikke er autismebørn eller lignende i nærheden af de børn, som man vil undervise, kan undervisningen let blive for docerende eller lidt for "politisk korrekt". Så det er bestemt et undervisningsmateriale, der kræver stor indfølingsevne og takt fra underviserens side.