Debat

Læsning – en handleplan for alle elever

Læseplan.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministerens ekspertgruppe er kommet med sit udspil om, hvilke elementer der bør indgå i den kommende nationale handleplan for læsning.

I Danmarks Lærerforening er vi enige i mange af de forslag, ekspertgruppen er kommet med. I DLF-rapporten »Gør en god skole bedre« fra maj 2004 pegede vi på flere af de samme elementer. Det gælder for eksempel tidligere indsats over for elever med problemer, læsekonsulenter i alle kommuner og læsevejledere på alle skoler, fokus på læsning gennem hele skoleforløbet og den nødvendige efteruddannelse af lærere.

Men der er også et par forslag, som vi stiller os undrende over for, og som vækker bekymring.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det gælder for eksempel forslaget om at gøre de nuværende trinmål for 2. klasse til trinmål for 1. klasse.

Det svarer lidt til at tro, at mælken holder sig frisk længere, hvis man strammer kravet til datomærkningen på mælkekartonerne.

Det er ikke øgede krav, der gør eleverne til bedre læsere. Det gør bedre muligheder for at levere god undervisning.

Tilsvarende med ekspertgruppens forslag om, at dansk som andetsprog skal forbeholdes elever, der ikke er født i Danmark.

Uanset hvilken etnisk baggrund man har, så siger folkeskoleloven, at undervisningen skal tage udgangspunkt i den enkelte elev og dennes behov. Det må altså også gælde tosprogede elever, der er født her i Danmark.

Undervisningen i dansk som andetsprog rummer meget andet end læsning. For eksempel skal der ifølge Undervisningsministeriets faghæfte 19, »Fælles mål for Dansk som andetsprog«, arbejdes med kommunikative færdigheder i tale og skrift, sprog og sprogbrug, viden om sprogtilegnelse og egen læring samt sprog, kultur og samfundsforhold. Hvor skal alle disse væsentlige områder tilgodeses fremover, hvis forslaget bliver til virkelighed? Hvis målet er, at alle tosprogede elever skal klare sig bedre, så skal vi ikke svække, men derimod styrke indsatsen, også for de tosprogede elever, der er født i Danmark.

Derfor skal alle lærere have kendskab til undervisning af tosprogede elever, men vi har også på dette område brug for det, nogen har kaldt faglige fyrtårne. Derfor skal lærernes mulighed for at løfte denne opgave styrkes gennem grund-, efter- og videreuddannelse.

Ministerens idé med en national handleplan for læsning er rigtig, og vi indgår gerne i et samarbejde om at udarbejde den. Men målet må være, at den gavner alle folkeskolens elever.

»Det er ikke øgede krav, der gør eleverne til bedre læsere. Det gør bedre muligheder for at levere god undervisning«