Anmeldelse

Lad os tale om det / Lad os tænke over det

Samtaleoplæg til en smule filosoferen for elever på mellemtrinnet / Filosofiske samtaleøvelser til folkeskolens ældste elever

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En håndsrækning er en god hjælp fra kollega til kollega, og en sådan er der nu kommet fra en lærer med erfaring i det skemaløse fag, filosofi. Hvad er filosofi for børn egentlig for noget? Mange tænker filosofi for børn som en del af kristendomskundskabsfagets centrale kundskabs- og færdighedsområde: livsfilosofi og etik, og det er bestemt ikke forkert fortsat at tænke det. Men som jeg læser de to faghæfter med ideer til filosofiske samtaler med børn i henholdsvis 3.-6. klasse og 7.-10. klasse, så skal denne form for samtale tænkes meget bredere og gerne ud fra klasselærerens kompetencer.

Der er i og for sig ikke noget nyt eller epokegørende i de to hæfter, men det er godt og hæderligt arbejde, hvor man bliver præsenteret for en masse rigtig gode oplæg - så vi kan tænke og tale. Hvorfor hæftet til mellemtrinet fokuserer på talen, og hæftet til overbygningen fokuserer på tanken, er ikke nemt at gennemskue, for skal man ikke både tænke og tale på begge trin?

Jeg synes, at det er rigtig godt, at der udgives den slags håndsrækninger, hvor vi som erfarne lærere videregiver vore guldkorn. Og nej, så behøver vi ikke at tænke på store og dyre udgivelser i glitterpapir. Det er helt fint med en farvekopimaskine, og så har vi en prisbillig udgivelse. Så held og lykke med det gode initiativ.

Powered by Labrador CMS