Anmeldelse

Syng og læs eller Læs og syng

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til inspiration for dansk- og musiklærere i indskolingen udsendes dette hæfte, der anviser en række spændende veje at gå, når det drejer sig om at udnytte børns kendskab til sange i læseindlæringen - og modsat: Når det drejer sig om at udnytte børns optagethed af rim og remser og lysten til at lære at læse til at fremme en musikalsk udvikling.

Hæftet indeholder seks kendte børnesange (a la "I banken ligger 20 millioner" og "Den lille frække Frederik"), og ud fra disse seks melodier og tekster arbejdes såvel motorisk med betoning af puls, stavelser i rytmemaskiner, talekor med videre som med mere formel bogstav- og læseindlæring.

Som læser præsenteres man for en række gode og inspirerende øvelser/opgaver til hver sang, nogle er gennemgående og benyttes til de fleste sange, andre bruges kun på en enkelt sang. Som læser fanger man imidlertid hurtigt princippet og progressionen i øvelserne.

Set fra et musiklærersynspunkt virker vejen fra denne bogs sange og øvelser over til egne favoritsange ikke særlig svær at betræde: Bogens idéer og principper overføres ganske nemt på et bredere sangvalg.

Det er dog en indbygget forudsætning, at sangene skal være kendte og lært udenad: Vi bevæger os fra helheden (sangen) til enkeltelementerne (bogstaver/lyde og rytmer/puls).

Et samarbejde mellem dansk- og musiklæreren vil naturligvis være optimalt, men kommer dansklæreren til at stå alene, er kravene til den musikalske formåen ikke nødvendigvis højere, end at lysten til at synge med børnene skal være til stede.

Aldersgruppen 2.-3. klasse angives som målgruppe og som elevgruppen, hvorpå materialet er afprøvet. Mange af øvelserne kan fint bruges også med mindre børn.