Anmeldelse Didaktik
0   330

Ind i historien - 9. klasse

Danmark og en globaliseret verden

Fakta



<p>Forfatter: Claus Buttenschøn og Olaf Ries</p><br /><p>ISBN: 87-23-02159-4</p><br /><p>196,25 kroner, 153 sider</p><br /><p>Serie: Ind i historien</p><br /><p>Forlag: Alinea</p>

Den nye bog er rettet mod historieundervisningen i 9. klasse og arbejdet med projektopgaven, hvor netop historiefaget nu har fået en central rolle. Samtidig ligger bogen i naturlig forlængelse af de allerede eksisterende historiebøger i bogsystemet "Ind i historien", som anvendes på mange skoler.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen sætter i indledningen fokus på begrebet "globalisering". Begrebet forklares, og samtidig lægges der op til den første diskussion med eleverne om den verden, vi i dag er en del af. Den pessimistiske globalist, som siger "stop jeg vil af", den superglobale person med udsagnet "hurra, jeg har fået verden som legeplads" og endelig den realistiske globalist, som siger "nu gælder det om at holde tungen lige i munden"! Gad vide, hvad eleverne siger til disse udsagn.

Herefter er bogen inddelt i to hovedafsnit. I den første del opridses udviklingen fra afslutningen af verdenskrigen kort. I fem korte underafsnit redegøres der for udviklingen i perioden. Stikordene er blandt andet den kolde krig, en verden med supermagter, Forenede Nationer, energikrise, olien som magtmiddel, Mellemøstens problemer, multinationale selskabers betydning og gæstearbejdere, der blev til indvandrere. Udviklingen bliver set i både et internationalt og et dansk perspektiv. Hvert af disse afsnit afsluttes med et oplæg til det videre arbejde med projektarbejdsformen og selve projektopgaven.

I det andet hovedafsnit "Den globaliserede verden - nu og i fremtiden 1990-" gælder det nutiden med et kig ind i fremtiden.

I det sidste delafsnit bliver der særligt lagt op til at kigge ind i den fremtid, som er vigtig i forhold til elevernes forventninger og forhåbninger.

Alt i alt er bogen en god og aktuel historiebog, der matcher de krav og forventninger, der stilles til undervisningen af folkeskolens ældste elever, med mange muligheder for at aktivere elevernes holdninger og skabe diskussioner i klassen, og som oplæg til projektarbejdet og den endelige projektopgave i 9. klasse.

Men en god projektopgave kræver, at elever og lærere går videre med uddybende materiale, som kan være såvel andre bøger som film og avisartikler.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.381 andre er allerede tilmeldt