Anmeldelse

Drengeliv

I familie, børnehave, skole og blandt venner

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her har vi en bog, som på få sider kommer hele vejen rundt om, hvem de her hankønsvæsner egentlig er. En norsk forsker i pædagogik og samfundsfag har fundet det vigtigt, at vi som både forældre og lærere ikke længere bare siger "stakkels drenge" eller "at det bare bliver værre og værre for drengene"; for hvad man fokuserer på, får man som regel tilbage. Så for at rekonstruere maskuliniteten og det at være dreng eller mand har vi brug for ny kompetence og ny viden. Denne nye viden er nærværende bog et godt bud på. Men er det nu også rigtigt, at kvindefrigørelsen i begyndelsen af 1970'erne var roden til alt ondt? Tja, det er det måske. I alt fald er det måske også på tide, at der skrives et nyt kapitel i historien om de to køn.

Der tegnes på få sider et nuanceret og livsnært billede af de udfordringer, drenge møder i opvæksten, både de lykkelige og glade øjeblikke og de vanskeligheder, de møder i familien, børnehaven og i skolen. Dette billede ligger langt fra de gængse stereotype opfattelser, og bogen er dermed en kilde til ny indsigt og refleksion, som vil være en inspiration for alle, der professionelt eller privat vil vide mere om vilkår for drenges opvækst.

Forfatteren fremhæver og præsenterer sin forskningsresultater inden for området og diskuterer, i hvilken grad drengene formår at leve op til de forventninger, det moderne samfund har til dem. Hvor er det godt, at der nu skrives andet end det, Slotnik og Norddahl mener!