Anmeldelse Pædagogik
0   286

Perspektiver på de mange intelligenser

Introduktion, diskussion, kritik

Fakta



<p>Forfatter: Mogens Hansen, Per Fibæk Laursen og Anne Maj Nielsen</p><br /><p>ISBN: 87-7867-265-1</p><br /><p>140 kroner, 121 sider</p><br /><p>Forlag: Roskilde Universitetsforlag</p>

"Intelligenserne skal udvikles og styrkes i sammenhænge, hvor mening, forståelse, interessedannelse og helheder dukker frem, som læring og udvikling af kompetencer". Mogens Hansen fremhæver videre, at Gardners teori skal bruges til at give en mangfoldighed af udfordringer og aktiviteter for børn til at udfolde sig i frem for at teste og udnævne børn til at være musikkloge, ordkloge og så videre.

Artiklen fortsætter under banneret

I denne meget interessante artikelsamling introduceres, diskuteres og kritiseres Gardners intelligensteori.

Mogens Hansen står for en introduktion og diskussion af intelligensbegrebet fra g-faktoren til de mange intelligenser.

Per Fibæk Laursen diskuterer den individualisering, der ligger i både Gardners teori om de mange intelligenser og Dunns læringsstilteori. Fibæk Laursen mener, at individualiseringen har betydning for fællesskabet, og at Gardners teori netop er et redskab til at imødekomme undervisningsdifferentiering og dermed muligheden for at bevare den udelte skole. At bygge på elevernes styrkesider muliggør det, at man via forskellige veje kan nå de samme mål.

Det centrale i undervisningen er mødet mellem elever og et fagligt og kulturelt univers. Her kan man med Klafkis ord vægte det materielle, altså indholdet og stoffet, eller det formale, udgangspunktet i eleverne. Ifølge Fibæk Laursen står Gardner netop som Klafki for, at der skal være en balance mellem indhold og udgangspunktet i eleven.

I Anne Maj Nielsens artikel diskuteres teoriens anvendelse i skolen. Hun peger både på den kundskabsvinding, teorien giver mulighed for, men også på faren for blinde pletter ved anvendelse af en bestemt teori. Som eksempel fremfører Nielsen, at den måde, teorien anvendes på i praksis i skolen, er mere ensidig og unuanceret, end der er grundlag for i teorien.

I den sidste artikel diskuterer de tre bidragydere Gardners teori og dens anvendelighed i skolen: "Jeg tror, teorien rækker til midt i skoleforløbet omkring 5. klasse", anfører Mogens Hansen, videre fremhæver han, at "Gardners teori kun holder, hvis den i praksis suppleres eller kompletteres af andre teorier". Det tilføjes, at vi skal komme væk fra at betragte børnene med udgangspunkt i Gardners teori og i stedet se på lærernes undervisningsplanlægning og den pædagogiske tænkning.

En meget spændende artikelsamling, der med bid og vid kommer rundt om individualiseringens pædagogik i almindelighed og Gardners intelligensbegreb i særdeleshed.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind et hotelophold

5500_hotel _sixtus _middelfart _2017

Nu er sommeren rigtig tæt på, og det er derfor blevet finaletid i Folkeskolens sommerkonkurrence. Du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller inkl. middag og vin til en værdi af 7.500 kr. Deltag ved at følge linket: 

 Tricks