Unødvendig støtte

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

3.871 sider med forslag til tekster, som elever i folkeskolen og gymnasiet bør læse. Gyldendal har sendt antologien »Kanon i dansk« på markedet, og forlaget håber, at skolerne vil tage den til sig.

Tror du, du kommer til at bruge Gyldendals nye »Kanon i dansk« i din undervisning?

»Det kan jeg ikke svare dig på, for jeg ved ikke, hvad det er for nogle tekster, der er deri. Det kommer jo også an på, om skolen har mulighed for at købe den«, siger Bente Laursen, lærer på Lillebæltsskolen i Middelfart. Hun har undervist i dansk i cirka tyve år.

Behøver du som dansklærer, at et forlag hjælper dig med at finde frem til de tekster, som du skal undervise i?

»Nej, det kan jeg godt selv«.

Sådan en kanon, er det en støtte eller en stressfaktor?

»Jeg synes ikke, det er en stressfaktor, for nu har jeg jo så lang erfaring, og tidligere har vi jo alligevel undervist i den litteratur, der er i kanonforslaget«.

Vil nyuddannede dansklærere have gavn af den?

»Ja, det tror jeg. For de har ikke det samme overblik over tekstmulighederne, som en erfaren lærer har«.

Gør det arbejdet lettere for dig, nu hvor du har en kanon, som du bare kan følge slavisk, hvis du vil?

»Både-og. Det vil selvfølgelig gøre arbejdet lidt lettere, hvis man følger kanonen slavisk, men efter min vurdering udgør litteraturlæsning cirka 25 procent af det stof, der skal arbejdes med i danskfaget. Så skal man som lærer alligevel selv planlægge de resterende 75 procent af undervisningen«.

lkp@dlf.org