Ledere cirkler om evaluering

Skoleledere blev tvunget til at forholde sig til evaluering

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dorthe Møller går ned midt i salen, rykker ni stole ud af rækkerne og stiller dem i en rundkreds.

I en halv time har chefkonsulenten fra KL givet 70 skoleledere sit bud på, hvorfor evaluering er kommet i fokus. Nu er det deres tur til at fortælle, hvordan de arbejder med evaluering.

»Stolene er til dialog. I kan komme og gå, alt efter om I har noget at sige. Resten ser på«, forklarer hun på Lederforeningens konference »Hvad leder vi efter?« i sidste uge.

Syv af stolene bliver besat. De to sidste står tomme, så nye debattører kan komme til.

»Vi evaluerer ud fra lærernes årsplaner, når vi holder teammøder i løbet af året. Forinden beder vi dem beskrive på skrift, hvor langt de er nået, så vi kan forberede os«, siger den skoleleder, der lægger for.

En kollega er delvist enig.

»Årsplanerne har udviklet sig fra en datoplan til et arbejdsredskab. Men hvis vi skal skabe rigtig god evaluering, skal vi overvære undervisningen«.

»Vi er slemme til at evaluere struktur: Var elevholdene gode? Snakkede de meget? Var der ro? Vi skal blive bedre til at se på indholdet: Hvad nåede de?« supplerer den første skoleleder.

En skoleleder bringer den rundgang, som Dorthe Møller fra KL har nævnt, på banen. Modellen bygger på, at skolelederen stikker hovedet ind i klasserne i blot tre minutter ad gangen.

»Jeg kan ikke se, at det er nok til at evaluere undervisningen«, siger han.

»Jo, hvis man har været i klassen mange gange, kan det godt lade sig gøre«, mener en anden.

»Man skal selvfølgelig ikke lade, som om man har været der en time, men tre minutter er nok til at få en pædagogisk diskussion i gang. Mine lærere overværer mig hele tiden og ser de fejl, jeg begår, så de tager ikke skade af, at jeg også kigger forbi dem«, lyder opbakningen fra en tredje.

Tre skoleledere forlader rundkredsen, og nye tager plads.

»Jeg kommer fra et sted i Jylland, hvor momsen knap nok er slået igennem. Det samme gælder evaluering, så det er vigtigt med tillidsfuld sparring«.

»Det er lige så vigtigt at tale om, at lige netop dér fandt Peter ud af forskellen på b og d, så vi skal også evaluere i det små«, påpeger en anden.

folkeskolen@dlf.org